ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Gminy Piecki
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Uchwały Rady Gminy

Pobierz dane XMLAkt prawny: II/12/18Drukuj informacjęAkt prawny: II/12/18

Szczegóły informacji

II/12/18

Rodzaj: Uchwała

Status: Nieobowiązujący

Sesja: II

Kadencja: Kadencja 2018-2024

Data wejścia w życie: Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia, z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2019 r.

Data podjęcia/podpisania: 2018-12-28

Tytuł aktu:

W sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2019 rok.

Zmieniony przez:

XVI/106/19

Utracił moc przez:

XVII/109/20

Na podstawie:

art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 994 z późn. zm.) oraz art. 4¹ ust. 1, 2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2137)

Treść:

UCHWAŁA Nr II/12/18
RADY GMINY PIECKI
z dnia 28 grudnia 2018 r.
 
w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
na 2019 rok.
 
         Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 994 z późn. zm.) oraz art. 4¹ ust. 1, 2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2137) Rada Gminy Piecki uchwala, co następuje:
 
§ 1. Przyjmuje Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2019 rok - stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
 
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Piecki.
 
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia, z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2019 r.
Przewodniczący Rady
Tomasz Jasinowicz
 
 
 
Załącznik
do Uchwały Nr II/12//2018
Rady Gminy Piecki
z dnia 28 grudnia 2018 r.
 
 
GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI
I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH NA 2019 ROK
 
SPIS TREŚCI
 
Wprowadzenie
 
I. Diagnoza problemów uzależnień.
II. Cele programu.
III. Zadania do realizacji.
  1. Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu.
  2. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
  3. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej, zgodnie ze standardami europejskimi w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć nie tylko sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych.
  4. Wspomaganie działalności – instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych, narkotykowych, rozwiązywanie problemów uzależnień od dopalaczy, środków wziewnych oraz uzależnień behawioralnych.
  5. Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy zakaz reklamy i sprzedaży alkoholu nieletnim) oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
  6. Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej.
  7. Powołanie grupy wsparcia dla dzieci i młodzieży będących w grupie ryzyka bądź uzależnionych od narkotyków, dopalaczy, środków wziewnych oraz uzależnień behawioralnych.
IV. Działalność Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
V. Monitorowanie stanu problemów alkoholowych w rodzinie.
VI. Sposoby realizacji zadań.
VII. Finansowanie zadań programu.
  1. Sposób sprawozdawczości.
WPROWADZENIE
 
Obszar przeciwdziałania alkoholizmowi regulowany jest przez ustawę z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Działania z zakresu przeciwdziałania narkomanii normuje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii. Ponadto w świetle ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym zarówno zadania z zakresu przeciwdziałania alkoholizmowi, jak i zadania z zakresu przeciwdziałania narkomanii, realizowane są w oparciu o cele Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016-2020.
W zakresie działań samorządu gminnego, odpowiedzią na ww. ustawy jest wdrożenie i realizacja przedmiotowego programu, który stanowi integralną część Wieloletniego Ramowego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2016-2020, jako cześć wspólnej polityki przeciwdziałania uzależnieniom.
Należy zaznaczyć, iż istotą Programu jest przeciwdziałanie uzależnieniom, których patomechanizm jest podobny niezależnie od substancji czy czynności, która to uzależnienie wywołuje. Charakter podejmowanych działań w zakresie profilaktyki jest wspólny dla obu uzależnień.
Program stanowi lokalną strategię rozwiązywania problemów z obszaru uzależnień, będąc jednocześnie częścią Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Piecki na lata 2016-2022, przyjętej Uchwałą Nr XVII/118/16 Rady Gminy Piecki z dn. 29 kwietnia 2016 r.
 
Głównym założeniem Programu jest ograniczenie występowania negatywnych zjawisk będących skutkiem nadużywania środków psychoaktywnych przez rozwój działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów uzależnień, wzrost społecznej świadomości związanej z tą tematyką, integrację społeczną i zawodową osób uzależnionych oraz doskonalenie współpracy pomiędzy instytucjami zaangażowanymi w realizację Programu.
 
I. Diagnoza lokalna w zakresie uzależnień :
W grudniu 2017 roku w trybie art. 14 Ustawy o zdrowiu publicznym Oficynie Profilaktycznej NOWA PERSPEKTYWA została zlecona realizacja zadania: "Diagnoza problemów społecznych na terenie Gminy Piecki". Głównymi celami diagnozy była identyfikacja:
- przyczyn wywołujących sytuacje problemowe,
- wzajemnych związków pomiędzy problemami i kwestiami społecznymi,
- skali problemów społecznych w danym układzie administracyjnym,
- regionalnych, lokalnych uwarunkowań problemów społecznych,
oraz analiza podejmowanych działań zmierzających do rozwiązania sytuacji problemowej lub jej złagodzenia.
Diagnozę problemów społecznych na terenie Gminy Piecki rozpoczęto w styczniu 2018 r. od przeprowadzenia badań ankietowych wśród uczniów oraz dorosłych mieszkańców Gminy Piecki. Zostały one wykonane zgodnie z metodologią ilościową, za pomocą metody PAPI (wywiad bezpośredni realizowany przy użyciu papierowej ankiety). Wykorzystana technika badawcza opierała się na bezpośrednim komunikowaniu się ankietera z respondentami, przy wykorzystaniu ustrukturyzowanego narzędzia badawczego, jakim był kwestionariusz ankiety. W ten sposób przebadano dorosłych mieszkańców. W przypadku uczniów zastosowano badanie ankietowe za pomocą ankiety internetowej (CAWI). Przed przystąpieniem do ankietowania dzieci i młodzieży szkolnej, za każdym razem uzyskiwano zgodę dyrekcji placówki szkolnej na przeprowadzenie badania, udzielano informacji o całkowitej anonimowości oraz o zasadach wypełniania kwestionariuszy, by zminimalizować ryzyko występowania braków danych.
Badania zostały przeprowadzane w lutym 2018 roku. W badaniu łącznie wzięło udział 180 osób. Zróżnicowany dobór próby umożliwił pogłębienie badanych zjawisk związanych bezpośrednio z zagrożeniami społecznymi na terenie gminy oraz uzyskanie informacji i opinii z różnych środowisk.
 
WNIOSKI
Dorośli mieszkańcy
- najczęściej spożywają wino;
- 23% wykonuje swoje obowiązki w pracy będąc pod wpływem alkoholu;
- w opinii 32% mieszkańców, w gminie utrzymuje się wzrasta spożycie napojów wysokoprocentowych;
- najczęściej po alkohol sięgają osoby między 36 a 45 rokiem życia. Piją codziennie lub kilka razy w tygodniu, po 3-4 porcje standardowe na dzień;
- 2% mieszkańców ma za sobą inicjację narkotykową, gdzie najczęściej sięgają po marihuanę. 1% bierze środki psychoaktywne regularnie;
Uczniowie
- 33% przeszło inicjację alkoholową;
- uczniowie po raz pierwszy sięgają po napoje wysokoprocentowe najczęściej między 14 a 16 rokiem życia;
- 31% badanych pali papierosy, a 21% z nich sięga po nie regularnie;
- 10% respondentów bierze narkotyki, a 13% dopalacze, które najczęściej pozyskują od kolegów lub koleżanek;
 
  1. Z danych uzyskanych z Referatu Ewidencji Ludności w Urzędzie Gminy w Pieckach wynika, że Gminę zamieszkuje 7.699 osób (stan na listopad 2018 r.).
  2. Z informacji uzyskanych z PUP Mrągowo wynika, iż wskaźnik bezrobocia w województwie warmińsko-mazurskim to 9,9% w Powiecie mrągowskim natomiast 9,8 %(stan na październik 2018 r. i w naszej gminie zmniejszyło się o 0,8 %).
  3. Z danych z Urzędu Gminy w Pieckach wynika, że w okresie od 1 stycznia do 20 grudnia 2018 r. wydano:
- liczba zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych – 9, w tym:
- do 4,5% zawartości alkoholu oraz piwo – 9 zezwoleń,
- powyżej 4,5% zawartości alkoholu (z wyjątkiem piwa) – 5 zezwoleń,
- powyżej 18% zawartości alkoholu – 4 zezwolenia;
  1. liczba punktów sprzedaży napojów alkoholowych:
- liczba placówek napojów detalicznych - sklepów - 22 punkty,
- liczba placówek handlowych gastronomicznych - 35 punkty,
- liczba kończących sie zezwoleń z końcem grudnia 2018 r. - 15
- liczba zezwoleń kończących się z końcem kwietnia 2019 r. - 3
- liczba zezwoleń kończących się z końcem czerwca 2019 r. - 5
5. Baza placówek świadczących pomoc osobom uzależnionym z której korzystają mieszkańcy gminy Piecki:
  1. Punkt Konsultacyjno-Informacyjny dla osób uzależnionych i członków ich rodzin oraz osób dotkniętych problemem przemocy w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Pieckach, ul. Zwycięstwa 35/2, 11-710 Piecki
  2. Wojewódzki Zespół Poradni Zdrowia Psychicznego Poradnia Uzależnień w Olsztynie, Al. Wojska Polskiego 35,
  3. Miejski Zespół Profilaktyki i Terapii Uzależnień, Poradnia Psychoprofilaktyki Problemów Uzależnień w Olsztynie, ul. Metalowa 5,
  4. Przychodnia Psychoterapii Profilaktyki i Leczenia Uzależnień w Olsztynie, ul. Puszkina 13,
  5. Poradnia Profilaktyki i terapii uzależnień w Elblągu, ul. Komeńskiego 44,
  6. Oddział Detoksykacji Uzależnień w Węgorzewie, ul. Bema 24,
  7. Ośrodek Leczenia Uzależnień w Giżycku, ul. Warszawska 41,
  8. Młodzieżowy Punkt Konsultacji i Terapii w Piszu, ul. Kopernika 8,
  9. Poradnia Leczenia Uzależnień w Mrągowie, ul. Królewiecka 58.
6. Z danych uzyskanych od Zespołu Interdyscyplinarnego wynika, że w 2017 r. sporządzonych zostało 14 Niebieskich Kart, 12 Niebieskich Kart - stan na 17 grudnia 2018 r.
7. Z informacji uzyskanej od Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wynika, iż do 17 grudnia 2018 r. motywowano do podjęcia leczenia odwykowego 41 osób, w tym 5 spraw skierowano do sądu.
8. Z informacji uzyskanych z Posterunku Policji w Pieckach wynika, iż w 2018 r. zatrzymanych zostało 57 nietrzeźwych, a kierujących po spożyciu alkoholu 6 osób, a jedna kierująca była pod wpływem środków psychotropowych.
 
II. Cele gminnego programu:
 
1. Cele nadrzędne:
  1. zapobieganie powstawaniu nowych problemów związanych z używaniem substancji psychoaktywnych oraz uzależnieniami behawioralnymi,
  2. ograniczenie zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży,
  3. zmniejszenie rozmiarów istniejących problemów alkoholowych wśród osób dorosłych,
  4. zmniejszenie liczby zachowań agresywnych i przemocy w rodzinie o podłożu alkoholowym.
2. Cele szczegółowe:
  1. opóźnienie wieku inicjacji alkoholowej przez dzieci i młodzież,
  2. ochrona dzieci i młodzieży przed wchodzeniem w kontakty z substancjami psychoaktywnymi, uzależnieniem się,
  3. kształtowanie postaw prozdrowotnych,
  4. zmniejszenie rozmiaru szkodliwości wynikających z picia alkoholu,
  5. zmniejszenie liczby nietrzeźwych kierowców,
  6. zwiększenie liczby osób podejmujących leczenie w placówkach lecznictwa odwykowego,
  7. zwiększenie liczby sprzedawców kontrolujących wiek osób kupujących alkohol,
  8. zwiększenie stabilności i bezpieczeństwa środowiska rodzinnego, przeciwdziałanie przemocy w rodzinie;
  9. wzrost wiedzy mieszkańców nt. negatywnych konsekwencji sięgania po środki uzależniające oraz uzależnienia behawioralne,
 
III. Zadania gminnego programu
 
1. Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu.
 
1.1. Prowadzenie Punktu Konsultacyjno-Informacyjnego dla osób uzależnionych i ich rodzin.
1.2. Dofinansowanie programów terapeutycznych dla osób uzależnionych od alkoholu i współuzależnionych.
1.3. Dofinansowanie programów profilaktycznych dotyczących problematyki uzależnień i przemocy w rodzinie.
1.4. Finansowanie zajęć w ramach pomocy dla dzieci z FASD i ich opiekunów.
1.5. Finansowanie zajęć edukacyjno-terapeutycznych dla rodziców/opiekunów oraz pracy terapeutycznej z całą rodziną.
1.6. Finansowanie kosztów sporządzania opinii biegłych w przedmiocie uzależnienia od alkoholu i narkotyków.
1.7. Prowadzenie rozmów motywujących do podjęcia lecznictwa odwykowego przez członków GKRPA.
1.8. Korzystanie z usług Poradni Uzależnień na terenie województwa warmińsko-mazurskiego i powiatu mrągowskiego.
1.9. Upowszechnianie informacji o placówkach leczenia odwykowego.
1.10. Współpraca z Poradnią Zdrowia Psychicznego w Mrągowie.
1.11. Współpraca z placówkami leczenia uzależnień, z których korzystają mieszkańcy gminy Piecki.
 
2. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie:
 
  1. Dofinansowanie działań terapeutycznych z rodziną.
  2. Finansowanie programów psychoterapii współuzależnienia.
  3. Finansowanie zadań realizowanych przez placówkę wsparcia dziennego w ramach gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
  4. Dofinansowanie obozów socjoterapeutycznych dla dzieci z rodzin z problemem alkoholowym / problemem przemocy.
  5. Finansowanie dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych.
  6. Finansowanie środowiskowych programów pomocy rodzinie, których efektem będzie m.in. zwiększenie kompetencji wychowawczych rodziców (Konferencje Grup Rodzinnych, Grupy Zabawowe).
  7. Organizowanie lokalnych narad, seminariów i konferencji w zakresie wdrażania systemu pomocy dziecku i rodzinie z problemem alkoholowym.
  8. Prowadzenie ogólnopolskich oraz lokalnych kampanii społecznych związanych z profilaktyką problemów alkoholowych.
  9. Zwiększenie dostępności pomocy dla osób dotkniętych problemem uzależnienia i przemocy w rodzinie - dorosłych i dzieci.
  10. wspieranie i finansowanie istniejących placówek pierwszego kontaktu, gwarantujących dostęp do informacji oraz podstawowej pomocy psychologicznej i prawnej,
  11. wspieranie środowisk abstynenckich,
  12. wspieranie działalności grup samopomocowych (w tym grup wsparcia) dla osób doznających przemocy w rodzinie,
  13. zapewnienie dostępności specjalistów przygotowanych do pracy z członkami rodzin z problemem uzależnienia i przemocy-dorosłych i dzieci,
  14. wdrażanie i finansowanie metod pracy z osobami doznającymi przemocy w rodzinie, mających na celu zwiększenie umiejętności i możliwości radzenia sobie z przemocą (programy, warsztaty itp.),
  15. opracowywanie i upowszechnianie materiałów informacyjno-edukacyjnych dotyczących problemów uzależnienia i przemocy w rodzinie oraz możliwości uzyskania pomocy, w tym obowiązujących procedur interwencyjno-pomocowych (ulotki, informatory, broszury itp. adresowane do ofiar przemocy).
  16. zmniejszenie skali dysfunkcji występujących w rodzinach, wynikających z uzależnienia i współuzależnienia.
 
2.9. Podniesienie jakości i efektywności pomocy dla członków rodzin z problemem uzależnienia i przemocy:
  1. kształcenie personelu medycznego w zakresie umiejętności rozpoznawania wzorów picia i podejmowanie interwencji wobec pacjentów pijących alkohol ryzykownie i szkodliwie
  2. organizowanie dla przedstawicieli służb i instytucji działających na rzecz przeciwdziałania uzależnieniom i ochrony rodzin przed przemocą, szkoleń obejmujących zagadnienia dotyczące specyfiki zjawiska różnego rodzaju uzależnień i przemocy,
  3. organizowanie specjalistycznych, interdyscyplinarnych szkoleń, dotyczących kompetencji służb, obowiązujących procedur, podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia przemocy w rodzinie (w tym posługiwanie się procedurą „Niebieskie Karty”) oraz współpracy służb i instytucji,
  4. szkolenie na temat FASD,
  5. organizowanie spotkań, narad roboczych i konferencji sprzyjających wymianie doświadczeń w zakresie interdyscyplinarnej pracy na rzecz ochrony rodzin zjawiskiem uzależnień i przemocy,
 
  1. Usprawnienie działań dedykowanych osobom stosującym przemoc w rodzinie oraz zwiększenie dostępności programów oddziaływań edukacyjno-korekcyjnych:
  2. organizowanie szkoleń dla osób mających kontakt z osobami stosującymi przemocy w rodzinie na temat możliwości oddziaływań wobec sprawców przemocy, podejmowania interwencji z wykorzystaniem procedury "Niebieskie karty" oraz uruchamiania procedur prawno-karnych,
  3. organizowanie szkoleń i konferencji służących podniesieniu kompetencji w zakresie nawiązywania kontaktu oraz motywowania do zmiany zachowania, w tym do uczestnictwa w programach korekcyjno-edukacyjnych,
  4. wdrażanie i finansowanie programów oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych,
  5. nawiązanie współpracy między przedstawicielami różnych służb, w tym przedstawicielami wymiaru sprawiedliwości (prokuratorzy, sędziowie, kuratorzy) w celu kierowania osób stosujących przemoc w rodzinie do uczestnictwa w oddziaływaniach korekcyjno-edukacyjnych,
  6. upowszechnianie informacji o prowadzonych na terenie gminy lub powiatu oddziaływaniach adresowanych do osób krzywdzących swoich bliskich,
  7. przygotowanie i udostępnienie materiałów informacyjnych, edukacyjnych dla osób stosujących przemoc i będących ofiarami, zawierających informacje na temat zjawisk przemocy w rodzinie i konsekwencji jakie pociąga za sobą jej stosowanie.
 
  1. Zwiększenie wiedzy i podniesienie świadomości mieszkańców gminy na temat zjawisk uzależnienia i przemocy w rodzinie, sposobów reagowania na przemoc i możliwościach uzyskania pomocy:
  2. prowadzenie lokalnych kampanii informacyjnych, akcji edukacyjnych nt. zjawiska przemocy w rodzinie, w tym przemocy wobec dzieci,
  3. włączenie się w ogólnopolskie akcje promujące życie rodzinne bez przemocy,
  4. przygotowanie i upowszechnianie informacji na temat lokalnej oferty pomocy dla członków rodzin z problemem przemocy, w szczególności z problemem alkoholowym,
  5. prowadzenie i finansowanie programów profilaktyki przemocy (np. warsztaty umiejętności rodzicielskich, programy dla rodziców nt. radzenia sobie z trudnymi sytuacjami wychowawczymi, rozwiązywania konfliktów, itp.),
  6. nawiązanie stałej współpracy z lokalnymi mediami: prasą, radiem, telewizją,
  7. praca nad zwiększanie zaangażowania lokalnej społeczności w działania związane z ograniczaniem alkoholizmu na terenie gminy.
 
3. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii i innych uzależnień, w szczególności dla dzieci i młodzieży. Prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych.
 
  1. Działania profilaktyczne w zakresie problematyki alkoholowej:
  2. prowadzenie w placówkach oświatowych, opiekuńczo–wychowawczych programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży,
  3. realizacja programów profilaktycznych dla rodziców i aktywna współpraca z nimi w tym obszarze,
  4. wdrażanie programów profilaktyczno-interwencyjnych do młodzieży upijającej się,
  5. prowadzenie badań związanych zwłaszcza z diagnozą zachowań problemowych / używaniem substancji psychoaktywnych podejmowanych przez młodzież, uzależnieniami behawioralnymi oraz ewaluacją programów profilaktycznych,
  6. realizacja programów profilaktycznych w zakresie uzależnień z elementami pozalekcyjnych zajęć, nie tylko sportowych,
  7. wdrażanie procedury wczesnego rozpoznawania i krótkiej interwencji wobec uczniów spożywających alkohol (Szkolne Punkty Wczesnej Interwencji),
  8. zadania realizowane przez placówki oświatowe z terenu Gminy Piecki w ramach programów wychowawczo-profilaktycznych w/w placówek.
 
3.2. Edukacja zdrowotna:
  1. Prowadzenie działań informacyjno - edukacyjnych, zgodnych z europejskimi standardami, w tym kampanii edukacyjnych, konferencji dotyczących ryzyka szkód wynikających ze spożywania alkoholu dla konsumentów i ich otoczenia.
  2. Prowadzenie działań edukacyjnych dla dorosłych, w zakresie szkód wynikających z picia alkoholu przez dzieci i młodzież.
  3. Upowszechnianie informacji dotyczących zjawiska przemocy w rodzinie i uświadamianie o możliwościach przeciwdziałania przemocy w rodzinach, w szczególności z problemem alkoholowym.
  4. Uświadamianie i upowszechnianie wiedzy na temat szkód wynikających z picia alkoholu przez kobiety w ciąży.
 
3.3. Edukacja publiczna w zakresie problematyki alkoholowej:
  1. podejmowanie działań edukacyjnych skierowanych do sprzedawców napojów alkoholowych oraz działań kontrolnych i interwencyjnych, mających na celu ograniczenie dostępności napojów alkoholowych i przestrzeganie zakazu sprzedaży alkoholu osobom poniżej 18 roku życia,
  2. prowadzenie działań edukacyjnych z wykorzystaniem materiałów edukacyjnych (broszury, plakaty, ulotki z profilaktycznymi treściami edukacyjnymi dotyczącymi problematyki alkoholowej) dla określonych grup adresatów – młodzieży, sprzedawców, pracowników służby zdrowia, pracowników pomocy społecznej, nauczycieli, rodziców, policjantów, samorządowców i innych,
  3. pozyskiwanie dla podejmowanych działań partnerów instytucji, organizacji i firm cieszących się uznaniem oraz partnerów medialnych lokalnych i regionalnych mediów,
  4. realizacja programów profilaktycznych dla rodziców i aktywna współpraca z nimi w tym obszarze,
  5. organizowanie szkoleń i kursów specjalistycznych w zakresie pracy z dziećmi, młodzieży oraz rozwijanie umiejętności prowadzenia zajęć profilaktycznych organizowanych dla nauczycieli, pedagogów, psychologów, animatorów zajęć,
  6. edukacja lokalnych decydentów i radnych w zakresie wagi i skali problematyki alkoholowej przez uczestnictwo w lokalnych debatach, kampaniach edukacyjnych oraz w imprezach profilaktycznych,
  7. wspieranie edukacji osób pracujących zawodowo w systemie rozwiązywania problemów alkoholowych poprzez prenumeratę lub zakup specjalistycznych opracowań, czasopism, publikacji, materiałów multimedialnych,
  8. promowanie działań gminy na forum regionalnym, krajowym i międzynarodowym przez udział w konferencjach, seminariach i innych spotkaniach organizowanych przez województwa, instytucje centralne czy też międzynarodowe,
  9. organizowanie szkoleń członków Komisji i osób aspirujących do pracy w tych strukturach (obowiązek ustawowy).
 
3.4. Budowanie i wzmacnianie lokalnej koalicji na rzecz profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, także w ramach porozumień z innymi samorządami lokalnymi czy współpracy z samorządem województwa i nagłaśnianie tych poczynań przy okazji różnych wydarzeń w gminie.
 
3.5. Aktywna współpraca z lokalnymi i regionalnymi mediami, monitorowanie zawartości pojawiających się tam artykułów pod kątem problematyki alkoholowej, inicjowanie artykułów na ten temat, w razie potrzeby przygotowywanie sprostowań, prezentowanie w lokalnych i regionalnych mediach gminnych działań profilaktycznych i ich efektów.
 
3.6. Działania na rzecz przeciwdziałania nietrzeźwości na drogach:
  1. reedukacja osób, które prowadziły pojazdy pod wpływem alkoholu,
  2. prowadzenie lokalnych i ogólnopolskich kampanii społecznych związanych z profilaktyką problemów alkoholowych (m.in. KampaniaZachowaj Trzeźwy Umysł”), organizowanie festynów, obchodów lokalnych dni - trzeźwości, światowego dnia FAS, debat w lokalnych mediach,
  3. współpraca na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, nawiązanie stałej współpracy z instytucjami, które w zakresie swoich działań w różnym stopniu są powiązane z ruchem drogowym.
 
3.7. Przeciwdziałanie nietrzeźwości w miejscach publicznych:
1) podnoszenie świadomości i kompetencji zawodowych przedstawicieli służb kontaktujących się z osobami nietrzeźwymi (policji, straży miejskiej, pogotowia ratunkowego, pracowników socjalnych) - zwiększenie umiejętności nawiązania kontaktu z osobą nietrzeźwą.
 
3.8 Działania na rzecz przeciwdziałania spożywania alkoholu przez kobiety w ciąży:
  1. Upowszechnianie wiedzy na temat szkód wynikających z picia alkoholu przez kobiety w ciąży
  2. Opracowanie, wdrożenie i upowszechnianie standardów i procedur diagnozy FASD zgodnie z aktualnym stanem wiedzy naukowej
  3. Zwiększanie dostępności pomocy dla dzieci z FASD oraz ich opiekunów
 
4. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych:
 
  1. współpraca z instytucjami i podmiotami pozarządowymi, organizacjami sportowymi, kulturalno-oświatowymi i innymi w zakresie realizacji zajęć z zakresu profilaktyki uniwersalnej i selektywnej,
  2. podejmowanie wspólnych inicjatyw na rzecz profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych w szczególności na rzecz promocji i realizacji działań w tym zakresie czy organizowaniu konferencji, szkoleń i narad,
  3. zlecenie realizacji zadań podmiotom działającym w obszarze z zakresu wspierania osób dotkniętych uzależnieniem.
 
5. Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy (zakaz reklamy i sprzedaży alkoholu nieletnim) oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
 
  1. działania kontrolne zmierzające do ograniczenia sprzedaży alkoholu osobom nieletnim,
  2. podejmowanie interwencji w przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów cytowanej ustawy, dotyczących zakazu sprzedaży i podawania napojów alkoholowych, określonym w ustawie osobom i w określonych sytuacjach,
  3. skuteczne przestrzeganie prawa w zakresie dystrybucji, reklamy, promocji oraz spożywania napojów alkoholowych,
  4. minimalizowanie skali przemytu i liczby nielegalnych miejsc odkażania alkoholu,
  5. podjęcie i kontynuacja działań legislacyjnych, mających na celu ograniczenie reklamy napojów alkoholowych.
 
6. Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie, finansowanie i kontynuację działań Centrów Integracji Społecznej/ Klubu Integracji Społecznej.
 
W strukturach GOPS działa Klub Integracji Społecznej w którym prowadzone są między innymi:
 
- Grupa wsparcia bezrobotnych matek z małymi dziećmi ( tj. Grupa Zabawowa),
- Grupa samopomocowa Al- Anon, AA
- Punkt Wolontariatu
- Świetlica dla Seniorów
- Klubik Profilaktyki Dzieci i Rodziców
 
Klub Integracji Społecznej organizuje również kampanie społeczne oraz akcje profilaktyczne które mogą być dofinansowane z budżetu GPPiRPA.
 
Zadaniem KIS jest wspieranie przedsięwzięć mających na celu reintegrację społeczną i zawodową osób uzależnionych od alkoholu, oraz zwiększenie dostępności do istniejących form wsparcia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.
 
7. Instytucja zobowiązania do leczenia odwykowego (opinie biegłych sądowych).
 
Do zadań własnych gminy, na mocy art. 41 ust. 3 oraz art. 25 i 26 ust. 3 ustawy o wychowaniu w trzeźwości, należy powołanie gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych na której spoczywa obowiązek podejmowania czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu.
Zgodnie z art. 26 ust. 3 ustawy, sąd wszczyna postępowanie na wniosek gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych lub prokuratora, a do wniosku dołącza się zebraną dokumentację wraz z opinią biegłego w przedmiocie uzależnienia od alkoholu.
 
8. Zapewnienie warunków działania/pracy Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
 
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych korzysta z pomieszczeń w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Pieckach, który zapewnia obsługę administracyjną i księgowo-finansową.
 
Zadania, jakie realizuje Komisja dotyczą zagadnień:
  1. uzależnienia od alkoholu, leczenia osób uzależnionych, picia ryzykownego i szkodliwego oraz strategii pomocy, w tym programów redukcji szkód oraz programów ograniczenia picia,
  2. rodziny z problemem alkoholowym, w tym współuzależnienia,
  3. sytuacji dzieci wychowujących się w rodzinach z problemem alkoholowym oraz strategii pomocy organizowanej w środowisku lokalnym z uwzględnieniem pracy socjoterapeutycznej,
  4. zjawiska przemocy w rodzinie - aspekty prawne i psychologiczne, praca w zespołach interdyscyplinarnych i grupach roboczych, procedura "Niebieskiej karty" z uwzględnieniem roli gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych,
  5. skutecznej strategii profilaktycznej, wiedzy o czynnikach ryzyka i czynnikach chroniących, profilaktyka szkolna, środowiskowa i rodzinna, standardy programów profilaktycznych oraz ich ewaluacja,
  6. diagnozy problemów alkoholowych w środowisku lokalnym, systemu rozwiązywania problemów alkoholowych w Polsce oraz budowania gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i ich ewaluacja,
  7. zasad wydawania i cofania zezwoleń oraz prowadzenia kontroli punktów sprzedaży napojów alkoholowych,
  8. lokalnej strategii ograniczenia dostępności alkoholu, w tym zawartość merytoryczna uchwał podejmowanych przez rady gmin na podstawie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
  9. kontaktu z klientem gminnej komisji - osobą uzależnioną, współuzależnioną, osobą doświadczającą przemocy i stosującą przemoc (dotyczy to przede wszystkim tych członków komisji, którzy takie rozmowy prowadzą),
  10. kontroli i monitoringu prawidłowości wydatkowania środków finansowych na realizację zadań określonych w ustawie z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2016 r. poz. 487) oraz ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. O Przeciwdziałaniu Narkomanii.
 
IV. Współpraca z instytucjami w zakresie współrealizacji zadań wynikających z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych:
 
W realizacji zadań wraz GPP i RPA współpracują:
 
  1. Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie,
  2. Komenda Powiatowa Policji w Mrągowie, Komisariat Policji w Pieckach,
  3. Sąd Rejonowy w Mrągowie,
  4. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Pieckach,
  5. Poradnia Leczenia Uzależnień w Mrągowie,
  6. Zespół Interdyscyplinarny ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Pieckach,
  7. Szkoły i inne placówki oświatowe w Gminie Piecki,
  8. Kościół katolicki i inne związki wyznaniowe,
  9. Media lokalne (prasa, radio, TV),
  10. Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego w Warszawie (porozumienie),
  11. Związek Harcerstwa Polskiego,
  12. Stowarzyszenie Trzeźwości "Przystań" w Mrągowie,
  13. inne organizacje pozarządowe.
 
V. Monitorowanie stanu problemów alkoholowych w rodzinie:
 
Monitorowanie w/w problemów odbywać się będzie poprzez:
  1. zbieranie i opracowywanie danych statystycznych dotyczących problemów alkoholowych, w tym przeciwdziałania przemocy w rodzinie, (od Przewodniczącego Zespołu Interdyscyplinarnego, Policji),
  2. dokonanie diagnozy opartej na cyklicznych, rzetelnych badaniach problemów i zjawisk związanych z nadużywaniem alkoholu przez dzieci, młodzież w szkołach podstawowych i gimnazjach w ramach szkolnego programu profilaktyki,
  3. gromadzenie bazy danych o miejscach i formach pomocy dla osób z problemem alkoholowym korzystających z porad w Punkcie konsultacyjno – informacyjnym,
  4. pozyskiwanie danych nt. liczby interwencji domowych, liczby przestępstw, liczby zatrzymań związanych z problemem alkoholowym i przemocą - PP w Pieckach,
  5. pozyskiwanie danych dotyczących przestępczości nieletnich oraz ofiar i liczby wypadków drogowych spowodowanych przez nietrzeźwych kierowców za pośrednictwem Posterunku Policji w Pieckach,
  6. współpraca z innymi instytucjami zajmującymi się profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych w celu pozyskiwania przydatnych danych do diagnozy problemów alkoholowych w gminie Piecki.
  7. analizę aktywności JST w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
 
VI. Sposoby realizacji zadań
 
W dniu 2 grudnia 2015 r. weszła Ustawa z 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym. Ustawa ta istotnie zmieniła sposób realizacji zadań z zakresu profilaktyki uzależnień oraz innych zadań związanych z przeciwdziałaniem uzależnieniom od substancji psychoaktywnych przez jednostki samorządu terytorialnego.
Profilaktyka uzależnień jest bardzo ważnym obszarem aktywności samorządu.
Samorządy, zgodnie ze wskazaniami NPZ, muszą wspierać realizacje oddziaływań zarówno z zakresu profilaktyki uniwersalnej, jak i profilaktyki selektywnej oraz wskazującej. Szczególnie ważne jest, aby samorząd angażował się przede wszystkim w realizacje programów profilaktycznych o naukowych podstawach i udokumentowanej skuteczności - zwłaszcza tych, które znajdują się w systemie rekomendacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia.
Ustawa o zdrowiu publicznym wprowadziła znaczące zmiany w sposobie finansowania zadań, które zostały zapisane w Narodowym Programie Zdrowia.
Artykuł 14 Ustawy określa zaś sposób przekazania środków finansowych realizatorom działań: "Powierzenie realizacji zadań z zakresu zdrowia publicznego przez odpowiedniego dysponenta środków, o których mowa w artykule 13, odbywa się w trybie konkursu ofert ogłoszonego przez tego dysponenta.
Zgodnie z Ustawą możliwe jest przekazanie środków realizatorowi zadania z pominięciem konkursu ofert, ale jedynie w przypadku, gdy w Narodowym Programie Zdrowia określono podmiot właściwy do realizacji tego zadania oraz wskazano, że powierzenie jego realizacji następuje na wniosek tego podmiotu składany do odpowiedniego dysponenta środków. Zapisy artykułu 14 oznaczają, że do ogłaszanego przez jednostkę samorządu terytorialnego konkursu mogą zgłaszać sie, zgodnie z art.3 ust.2 Ustawy, podmioty, których cele statutowe lub przedmiot działalności, dotyczą spraw objętych zadaniami określonymi w Ustawie, w tym organizacje pozarządowe, podmioty lecznicze, osoby prawne, a także fizyczne.
 
  1. Realizacja Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych odbywa się przy współpracy instytucji placówek i innych podmiotów działających na terenie gminy Piecki oraz organizacji pozarządowych działających ponad lokalnie.
  2. Obsługę administracyjną i księgowo-finansową pełni Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Pieckach.
 
VII. Finansowanie Programu
 
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych realizowany będzie przez cały rok kalendarzowy w ramach środków finansowych planowanych w budżecie Gminy, pozyskiwanych zgodnie z art. 9 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. Określa je preliminarz wydatków opracowany na dany rok, zgodny z projektem budżetu Gminy w dziale 851 – ochrona zdrowia, w rozdziale 85154 - przeciwdziałanie alkoholizmowi.
Niewykorzystane środki przeznaczone na realizację Programu przesuwa się jako środki nie wygasające na realizację zadań wymagających kontynuacji w roku następnym do momentu uprawomocnienia się nowego Gminnego Programu.
 
Zasady wynagradzania członków komisji
  1. Za posiedzenie GKPiRPA członek komisji otrzymuje wynagrodzenie w wysokości 85 zł brutto;
  2. Za posiedzenie GKPiRPA przewodniczący lub zastępca komisji otrzymuje wynagrodzenie w wysokości 110 zł brutto;
  3. Za posiedzenie GKPiRPA sekretarz komisji otrzymuje wynagrodzenie w wysokości 95 zł brutto;
  4. Za każde posiedzenie Zespołu motywującego do podjęcia leczenia odwykowego jego członek otrzymuje 85 zł brutto;
  5. Za każdorazowe reprezentowanie komisji w sądzie w sprawach inicjowanych przez Komisję jej członek otrzymuje 85 zł brutto;
  6. Członkowie GKRPA nie będący pracownikami Urzędu otrzymują zwrot kosztów podróży na zasadach obowiązujących w GOPS w Pieckach.
 
VIII. Sposób sprawozdawania
Sprawozdanie finansowe i merytoryczne z realizacji Programu będzie przekładane corocznie Radzie Gminy Piecki do końca pierwszego kwartału następnego roku.
 
Załącznik do GPPiRPA na 2019 r.
Plan finansowy Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2019 r.
 
LP.
ZADANIA DO REALIZACJI I SFINANSOWANIA
PLANOWANA KWOTA WYDATKÓW zł
(rocznie)
I.
Diagnoza sytuacji lokalnej w zakresie problemów uzależnień
5. 000,00
I.
Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu w tym:
52.000,00
1.
Funkcjonowanie Punktu Konsultacyjno-Informacyjnego dla osób uzależnionych, współuzależnionych oraz dotkniętych przemocą w rodzinie: zatrudnienie (umowy zlecenia) terapeuty uzależnień, pedagoga/mediatora (praca z rodziną) psychologa, pielęgniarki (praca z dziećmi z FASD i ich opiekunami), radcy prawnego
 
 
52.000,00
 
II.
Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie
 
66.000,00
1.
Finansowanie zadań dotyczących profilaktyki uniwersalnej realizowanych przez Placówkę Wsparcia Dziennego w Nawiadach w ramach Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (zatrudnienie wychowawców, w tym do zajęć profilaktycznych, zakup materiałów do prowadzenia zajęć, dożywanie dzieci uczestniczących w zajęciach, itp.).
31.000,00
2.
Finansowanie realizacji zajęć opiekuńczo-wychowawczych dotyczących profilaktyki uniwersalnej w Placówkach na bazie świetlic wiejskich (według potrzeb)
28.000,00
4.
Dofinansowanie rodzinnych wyjazdów profilaktyczno-terapeutycznych w ramach profilaktyki uniwersalnej.
1.500,00
5.
Organizowanie i dofinansowanie miejsc i programów wsparcia rodzin (szczególnie z małymi dziećmi), których efektem będzie m. in. zwiększenie kompetencji wychowawczych rodziców (np. Centrum dla rodzin, Grupy Zabawowe, praca metodą Konferencji Grup Rodzinnych, Szkoła dla Rodziców, itp.).
2.500,00
6.
Organizowanie szkoleń dot. uzależnienia od alkoholu, motywowania do leczenia oraz dla wybranych grup zawodowych, członków zespołu interdyscyplinarnego i członków Komisji ds. RPA
3.000,00
III.
Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych w ramach profilaktyki uniwersalnej.
 
26.500,00
 
1.
Dofinansowanie na terenie szkół, innych placówek oświatowych i opiekuńczo-wychowawczych programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży przy współpracy NGO (tworzenie sieci punktów informacyjnych) w ramach profilaktyki uniwersalnej.
2.500,00
2.
Wspieranie pro-społecznych działań młodzieży, programów liderskich i działań rówieśniczych z obszaru profilaktyki i promocji zdrowia przy współpracy z organizacjami pozarządowymi i grupami nieformalnymi.
1.000,00
3.
Prowadzenie działań edukacyjnych z wykorzystaniem materiałów edukacyjnych (wydawanie artykułów w prasie lokalnej, mediach, zakup materiałów m.in. broszury, plakaty, ulotki z profilaktycznymi treściami edukacyjnymi dotyczącymi problematyki alkoholowej) dla określonych grup adresatów – młodzieży, sprzedawców, pracowników służby zdrowia, pracowników pomocy społecznej, nauczycieli, rodziców, policjantów, samorządowców i innych.
2.000,00
4.
Dofinansowanie programów wychowawczych, profilaktycznych dla dzieci i młodzieży w ramach form wypoczynku zimowego i letniego w ramach profilaktyki uniwersalnej.
7.000,00
5.
Zadania realizowane przez placówki oświatowe z terenu Gminy Piecki w ramach programów wychowawczo - profilaktycznych w/w placówek.
6.000,00
6.
Prowadzenie lokalnych i ogólnopolskich kampanii społecznych związanych z profilaktyką problemów alkoholowych (m.in. Kampanie rekomendowane przez PARPĘ, Rzecznika Praw Dziecka i innych) organizowanie festynów, obchodów lokalnych dni trzeźwości, światowego dnia FAS, debat w lokalnych mediach.
8.000,00
IV.
Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
2.500,00
1.
Wspólne inicjatywy na rzecz zapobiegania problemów alkoholowych na rzecz promocji i realizacji działań w tym zakresie m. in. organizowanie konferencji, szkoleń, narad.
2.500,00
V
Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy (zakaz reklamy i sprzedaży alkoholu nieletnim) oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
1.000,00
VI
Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie Centrów Integracji Społecznej/Klubu Integracji Społecznej. Wspieranie przedsięwzięć mających na celu reintegrację społeczną i zawodową osób uzależnionych od alkoholu.
7.000,00
VII
Instytucja zobowiązania do leczenia odwykowego (opinie biegłych sądowych w przedmiocie uzależnienia od alkoholu w procedurze sądowego przymusu leczenia odwykowego).
3.000,00
VIII
Koszty związane z pracą Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (diety, materiały papiernicze, delegacje, artykuły spożywcze).
9.000,00
IX
Obsługa merytoryczna i funkcjonowanie Programu
4.000,00
1.
Zakup materiałów biurowych i eksploatacyjnych, telefonia stacjonarna, usługi pocztowe itp.
2.000,00
2.
Zakup niezbędnych materiałów, sprzętu itp. do realizacji Programu w siedzibie GOPS i na terenie Gminy.
2.000,00
RAZEM
176.000,00
 

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Gminy Piecki
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Joanna Kaczyńska
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2019-01-02
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Joanna Kaczyńska
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2019-01-02 10:03:06
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Tyberiusz Maksymow
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2019-01-02 10:11:22
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Tyberiusz Maksymow
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2021-05-31 11:12:17
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
1085 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony